El tercer
Coll: l’oncle Pepet. El que va patir més. Abans de la guerra treballava a les aigües
potables dels Font (ens farem un embolic del Font en aquest escrit. No sé si
els que el llegeixin ho entendran!). L’oncle Pepet Coll era aficionat al teatre
i ja de petit va començar a fer de Patufet en el teatre del Sindicat Agrícola.
A la seva joventut es va ficar dintre la societat de l’Ateneu Republicà
d’Esquerra i allí actuà amb el grup teatral, i posteriorment també en seria el
director escènic. Aconseguí que per primera vegada a Banyoles es fes teatre
conjunt amb homes i dones, ja que en el teatre del Catòlics només hi actuaven
homes sols. L’oncle Pepet assolí a portar a terme una companyia estable anant,
juntament amb els companys, a la recerca de noies treballadores per actuar a
l’Ateneu. Fins i tot hi havia algunes noies que tenien una educació cultural
molt minsa, i alguna d’elles era analfabeta com fou el cas de la meva cosina
Lola Turró que actuà a La creu de la
masia, de Pitarra aconseguint uns eixordadors aplaudiments en el paper del
personatge de la dida. I la Lola Turró no sabia llegir ni escriure, però la
seva germana, Margarideta, li llegia el paper que ella aprenia ràpidament. Com que em sembla ja he dit, en els anys de
la guerra civil l’oncle Pepet Coll fou el president
de l’Ateneu Republicà (Quaranta anys després, quan tornà a Banyoles des de
l’exili a França, en preguntar-li sobre aquest tema em va dir: “De president, encara en sóc. Ningú m’ha dit per plegar”). A més de
president també era l’encarregat de fer la programació de les pel.licules que
es projectaven a la sala de l’Ateneu. Jo anava sovint a casa seva, uns baixos
d’una casa del mateix carrer Nou que era propietat del seu cunyat Carles Font.
Hi vivia amb la seva esposa, Maria Prat. S’havien casat pel civil a l’Ajuntament
de Banyoles -si no vaig errat, a l’any 1936-.
M’agradava anar a la casa de l’oncle Pepet i la tia Maria perquè em donava folletos de cine, ja que ell feia les programacions i escrivia els textos
dels programes en català (es pot veure
en algun programa en el llibre amb CD
adjunt “The End. El cinema a Banyoles” que vam escriure amb Josep Grabuleda).
Com a dirigent que havia estat en aquell local d’Esquerra Republicana, el meu
oncle es veié obligat a marxar a l’exili
passant la frontera, i anà a parar en un
camp de concentració a Argelés. (De les
trifulgues que passà a França vaig deixar-ne constància en una entrevista que
vaig fer-li a Revista de Banyoles). La
tia Maria es quedà a Banyoles. Treballà a la fàbrica de les saques Gimferrer i
fou acollida entre les cases dels avis de can Coll i la nostra casa. En aquell
any 1939 estava embarasada i nasqué una nena – Maria-. Primeta, molt
escarransida. Morí a l’edat de cinc o sis anys sense que el seu pare la pogués
conèixer.. Jo, aleshores treballava a casa dels meus cosins cistellers a Olot
quan m’avisaren que la nena havia mort. Vaig baixar tot seguit amb un cotxe de
la Teisa i vaig veure la nena, com si fos adormida, en un llit de la meva
habitació. Em va fer un gran impacte. La tia Maria es quedà a casa uns mesos
més fins que pogué aconseguir passar a França, per la muntanya, gràcies a un
guia que l’acompanyà. Quan trepitjà terra francesa, el guia l’abandonà i la tia
Maria, amb penes i treballs (es posà a nevar) aconseguí arribar sola a la casa
d’uns agricultors i allí pogué retrobar-se amb el seu marit. Ja he dit que
l’oncle Pepet, a França, va patir molt, com també la seva dona en aquell temps
de postguerra. Visqueren a Orleans, tingueren dos fills, i un d’ells –Janó- fou
un metge investigador de malalties canceroses treballant a l’Institut Louis
Pasteur, de Lille. Però... deixem-ho per més endavant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada