EL DISCRET ENCANT DE LA MERDA
Ho
sentim. Avui farem un programa escatològic. Sembla que recentment l’escatologia
està de moda. A Zurich (Suissa) van inaugurar
fa poc el Museu del Clavegueram, on hi exhibeixen obres molts artistes
contemporanis amb obres inspirades en el tema de l’acte d’anar de ventre, amb
diferents crispacions del rostre o amb les variades postures del cos mentre els
ciutadans defequen. En aquest museu s’hi ensenyen coses que ens fa una mica de
neguit parlar-ne. No direm les més inconvenients però sí que us direm que hi podeu veure les comunes
dels Austries i dels Hausburg, els waters dels Borbons, els bidets de lady Dy o
els lavabos de les més il.lustres monarquies europees.
Diuen que és una exposició molt neta i
higiènica. A Suissa tot és net i ara volen demostrar que la merda és un art. Hi
ha moltes coses de l’Edat Mitjana , que ens diuen que en aquells temps defecar
no representava cap problema: es feia en públic i la gent ho considerava tan
natural com fer un badall. En canvi ara,
s’ha convertit en quelcom molt privat i tothom s’amaga per anar de cos.
Nosaltres avui parlarem d’aquesta qüestió per
fer un programa una mica divertit. Deixem els suïssos i anem per la nostra (amb
perdó) merda, que per ser més fins, en
direm excrement o femta. Però sobre aquestes darreres paraules més fines no hi
ha refranys. A Catalunya, al nostre país hi ha dotzenes de refranys que parlen
de la merda. En direm alguns:
Els que manen, els
que tenen autoritat: aquests poden cometre moltes faltes, i si el poble veu que
per més que en facin no són castigats ni
represos, hi ha un refrany que els retrata: “La merda del patró no put.
“La merda, com més la remenen, més put” (es
refereix als assumptes enutjosos o inconvenients, que s’agreugen si se’n parla)
Avui
dia els joves que parlen de merda es poden referir a que tenen una borratxera,
que han pres haixix o que han agafat una malaltia venèria. Entre els actors
joves, merda significa sort, i abans de sortir a escena es reuneixen tots
plegats i solen dir: Abans que s’aixequi el teló diguem merda tres vegades:
merda, merda i merda.
(Aquí sí que jo no
hi entro. Sóc de la generació dels que abans de sortir es persignen).
Un individu de la policia armada és un merda o un marró.
Una expressió
despectiva, de contrarietat, de rebuig o de menyspreu i que avui dia,
desgraciadament la sentim dir a molts: Vés a la merda!
¿Vas gaire de pressa
tu quan vas al cotxe? (A tota merda!)
Quan alguna cosa es fa malbé “se n’ha anat a la merda”
Quan s’ha acabat una relació “se n’ha anat a la merda”
Quan es fa un mal negoci (canviar pets per
merda)
Quan una cosa no agrada: (és un ball de
merda!. El teu cosí és una merda!)
Si tens molta mala sort (portes la merda
enganxada a la sabata)
Quan envies a algú a fer punyetes , l’engeges
a la merda.
Quan un presumeix davant dels seus amics (Fa
el merda)
Quan un té mala sort (Ha trepitjat merda)
Quan un no vol saber res del que li expliquen,
nega una cosa o la rebutja (I una merda!)
“Merda” també és una expressió d’indignació,
contrarietat, rebuig o negació
Una persona petita i pretenciosa és “un mitja merda”.
Quan un es molt pretenciós “porta més merda que un
bou”
Quan un fa una cara groga, pàl.lida “té cara de merda
d’oca”
Quan un té mala sort “trepitja merda”.
N’hi ha que fan xivarri, gresca o mullader. Fan merder.
Un fatxenda és un merdós.
Un merdis és un escanyolit i un covard. I també li diuen un merda-seca.
COLLIR FEMS.-
Retornant a antics temps passats, hem de recordar la figura dels recollidors de
fems, que passaven pels carrers dels pobles transitats per cavalleries. Collien
els excrements amb una paleta i fins i tot amb les mans (els excrements que els
animals deixaven com a rastre del seu pas
Joan: parlar de la recollidora de fems a Banyoles (la
Cagarra)
Aquesta feina era
considerada de condició baixa i quan un jove demostrava poca habilitat per fer
un treball, li deien: “Noi, tu no seràs bo ni per collir fems”.
Els fems era la
merda dels animals, i la barreja d’aquests excrements amb el jaç d’algun animal
o amb altres matèries residuals, descompostes per fermentació serveixen per a
adobar les terres.
El fem diu fem o Fem no diu farem (es diu per expressar el
gran profit i eficàcia dels fems per a adobar la terra (Es tracta d’un joc de paraules entre fem en
sentit de adob i fem primera persona plural del present del verb fer.
La terra es femava,
i els pagesos estaven contents quan hi havia un bon conjunt de fems (Quina
femada ha portat avui el carro!)
Abans, a les cases
de la vila no es podia gaudir de l’higiènic i pràctic W,C. per evaquar les
necessitats fisiològiques de les persones. El sistema emprat era el de les
comunes, un petit departament, que les cases que tenien hort acostumaven a
tenir-lo situat al final del mateix, el més apartat possible de la vivenda, que
també tenia lògicament els seus inconvenients. Les antigues petites cases sense
eixida, normalment la tenien a l'entrada, darrera la façana, rebent ventilació
de l'’exterior a través d'una finestreta protegida amb una persiana petita.
Les comunes
funcionaven sobre un dipòsit que podia ésser pou moure o pou sèc. Quan aquest
pou sota la comuna era ple, naturalment s’havia de buidar. En deien buidar la
mesquita. La mesquita es treia d’aquell dipòsit, i la feina s’acostumava a fer
de bon matí. Omplien els barrals (una mena de portadores tapades) per mitjà de
la cassa (un vas de metall proveït de mànec), als quals, molt correntment, els
eren tapats els forats de pas, amb un tap de suro recobert amb un tros de sac i
també a falta de tap una fusta de blat de moro desgranat. Les cases que tenien
la comuna darrera la façana, el buidat es practicava al carrer, aixecant la
tapa que era una llosa postissa de la vorera.
No cal que us
diguem la pudor que hi havia en el carrer durant aquesta operació.
Xisca (el mateix que fems)
Us prometem que en el proper programa hi
posarem més bona flaire. Parlarem de bons perfums i farem marxar la mala olor
amb una bona ruixada d’aigua de roses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada