LA QUARESMA- DEJUNIS I
ABSTINÈNCIES
J.O.- Hem de començar per dir que molts joves
d’avui no saben pas què vol dir la paraula Quaresma ni quines repercussions
havia tingut en èpoques properes a la vida quotidiana. Quaresma és un mot
derivat de la paraula llatina quadragesima, que significa quaranta, i es
refereix al període de temps que l’Església dedica cada any a reparar la festa
de la Pasqua o ressurrecció de Crist. Aquest període comença el dimecres de
cendra, següent al diumenge de carnaval, i acaba el dia de Rams. Ara la
Quaresma passa pràcticament inadvertida, però no fa pas gaire, gairebé tothom
es veia obligat a fer abstinència de carn des dels 7 anys i a dejunar des dels
21. Dejunar volia dir fer un sol àpat complet al dia i només una petita
col.lació al matí i al vespre.
Sobre
l’abstinència de carn jo us diré que es prenia tan seriosament que el primer
dia de quaresma a moltes cases de pagès penjaven les paelles al rebost i
tapaven les gerres de greix fins al dia de Pasqua. Només es podia cuinar amb oli
i menjar peix, bàsicament bacallà i arengades. En alguns pobles els carnissers
entregaven els ganivets al capellà.
És que
la gent deia que “la Quaresma i la justícia són fetes només per als pobres”,
perquè els rics trobaven la manera d’escapar-se d’una i altra. Una manera era
menjar bons plats de marisc i altres peixos de qualitat. Però hi havia qui
complia la llei menjant ànec o oca, dient que eren animals d’aigua com els
peixos. I fins s’explica d’algun monestir de monjos que a l’edat mitjana tiraven
conills a la bassa i un cop ofegats se’ls menjaven al.legant que els havien
pescat.
J.O.- L’Esglèsia creia llavors que menjar carn
despertava els instints sexuals. Després la ciència ha dit que també un bon
plat de marisc desperta aquests apetits. Però, a més, l’església propugnava
l’abstinència d’altres plaers i així durant el nacionalcatolicisme de Franco
estaven prohibits els balls. Els diumenges, colles de joves i també parelles
solitàries anaven a passejar pel bosc: una bona ocasió per fer pasqua abans del
ram, precisament el contrari del que pretenien els capellans.
Les
coses ja no son com abans. Ara la Quaresma sabem que arriba perquè les escoles
i discoteques han estat anunciant la festa de Sa Majestat el Carnestoltes. Jo
recordo que a la Quaresma anàvem a comprar la butlla a la farmàcia de can
Teodoro. Qui és que se’n recorda de la Butlla? A segons qui li expliques que
pagant un duro a l’any tenies llicència per menjar carn tots els divendres del
calendari sense caure en falta, si no pensa que te’n falta un bull creu que
estàs parlant del temps dels trobadors.
Dejuni i abstinència són dues paraules que han
desaparegut del vocabulari quotidià, però en la Quaresma eren presents a la
majoria de les cases. Fins i tot en els
llibres de cuina es parlava de menjars de la Quaresma, Un llibre de l’Ignasi
Domènech té una cinquantena de pàgines dedicades a la moral del menjar i als
preceptes de l’església que regulen, o més ben dit regulaven, el dejuni i les
abstinències que tots els catòlics havien de fer. En aquest llibre hi havia
explicacions i definicions del que és carn i el que és peix. En llegeixo un
fragment: “El caldo anomenat Maggi o Knorr pot fer-se servir en dies
d’abstinència perquè no consta que sigui fet de carn”. Això era escrit a l’any
1914.
Totes
les restriccions tenen els seus privilegis. Per exemple: a l’exèrcit i a
l’armada espanyola eren lliures de tot dejuni i abstinència els sergents, caporals,
trompetes, cornetes, músics i soldats rasos. Si es viatjava amb la Companyia
Transatlàntica de Barcelona es tenia dispensa de dejuni, abstinència i
promiscuïtat. No obstant no es podia promiscuar el dimecres de cendra, els
divendres de quaresma i els quatre últims dies de setmana Santa. Jo diria que
la Companyia Transatlàntica estava ben considerada, no us sembla? O potser hi
havia tràfic d’influències.
Es bastant complicat tot això. Com aquests
dejunis i abstinències moderns que en diem dietes. Això de menjar és molt
complicat. Però heu de pensar que les restriccions que tot això suposava no
volien dir fam i misèria. No, en absolut. Ja coneixeu la dita de “feta la llei
feta la trampa”. Les receptes són molt riques
i no falten ingredients molt nobles com la llagosta, el salmó, les
ostres.. Només de llegir aquest llibre de cuina de l’Ignasi Domènech de seguit es veu que criden l’atenció els
noms dels plats. N’hi ha una pila amb referències eclesiàstiques i clericals,
des de la senzilla sopa de pa seminarista fins a un gelat anomenat Piràmide Lleó
XIII, passant per unes cols de Brusel.les amb pinyons a la Sor Beatriz o un
pastís de moscatell a la trapa, una crema a la Sor Dolores, diverses
preparacions a la cardenal i una sopa de fideus místics.
Deixa’m llegir aquesta recepta que
m’interessa. “En una olla sofregiu una mica de ceba i uns alls; quan estan una
mica torrats s’hi afegeix aigua en quantitat suficient per a la sopa, i hi
tireu tres o quatre tomates, una fulla de llorer, julivert i sal. Quan és cuit
passeu-ho per un sedàs. Al brou colat bulliu els fideus, ha de quedar
caldoset”.
J.O.- Bon profit et faci. Ja ens diràs si es
bo.. Però fíxa’t que en el mateix llibre hi ha aquest promiscu de fideus
místics amb un salmó amb llagostins i salsa del padre Guzmán que m’ha deixat
encuriosit per saber qui és aquest “padre” que ha donat nom a una salsa feta
amb una maionesa una mica clara, i sobre gel o en un lloc fred s’hi afegeix una
cullerada de mostassa anglesa, cerfull picat, corall de llagosta, pebre blanc
en pols i sal. Hauríem d’aclarir que un dels objectius d’aquests llibres era
obrir les possibilitats de menús a les mestresses de casa benestants i
alliberar-les de la monotonia del bacallà, les arengades i les mongetes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada