ElS RETRATISTES (i III)
RETRATISTES BANYOLINS (i II)
JOSEP
MARIA MATEU.- va néixer al carrer de Santa Maria el
1916. Fill de Francesc Mateu i Duran. El pare ensenyà al noi, Josep Maria –
segon dels quatre fills dels Mateu-Tarafa- els primers secrets de la càmera i
descobrí els misteris del laboratori del “quarto fosc”. Es va casar
el 1942 amb Teresa
Saderra. En el 1952 van obrir una botiga al carrer Gran.. Rigau va dir en el
catàleg de l’exposició dels Mateu: “Es dedica amb vista i simpatia als
reportatges familiars i socials, i esdeveniments ciutadans. La seva
meticulositat i sentit de la petita història han fet possible que s’hagi
retirat amb una col.leció molt important de fotografies locals. Admira no només
la qualitat de l’obra sinó també el
mètode rigorós del seu arxiu i la coherent classificació temàtica. És una font
obligada de consulta per a qualsevol estudiós de la història banyolina del
segle XX.
TINO
SORIANO.- Gran fotògraf professional- ha dit de Mateu que ho
conserva tot; en capses d’Agfa i Negrapan guarda, perfectament referenciats amb
la seva bonica i diminuta lletra, els clixés i els negatius de vidre que
emmagatzemen la memòria de cent anys de
vida banyolina, molt a prop de les càmeres, objectius, filtres i estoigs de
pel.licula, companys inseparables d’en Mateu durant la seva trajectòria. Tres
encara relluents Boiglander, amb les que impressionà la majoria de negatius de
pas universal, disposen d’un lloc d’honor a les prestatgeries del seu taller.Al
costat, impecable i atrotinada després de 65 anys d’ús –“i ni un sols fallo”-
la Rolleicord que el seu pare li va regalar el 1931. A una altra vitrina hi
guarda també una diminuta Toyoca que, fa cinquanta anys, un client li va portar
d’Andorra i en Mateu va posar en la mà d’un ninot a l’aparador. Un inspector
d’Hisenda s’hi va fixar i, donant-se a més la mala consciència que en el
taulell tenia altres càmeres estrangeres que els primers turistes ja començaven
a deixar a Foto Mateu perquè les arreglés, li va suposar una multa de 15 mil
ptes. d’aquell temps. “Por contrabando y todavia se puede usted dar por
satisfecho de que la cosa no vaya a mayores”-
JACINT
MATEU
(n.1919) realitzà reportatges, dels quals n’han destacat els temes muntanyencs,
principalment entre 1945-55.
Altres fotògrafs dels quals s’han considerat que havien
plasmat bons reculls, foren AMADEU VILA (1857-1943)
i PERE RIGAU ABRIL (1879-1953).
Al carrer de la Rambla hi tenia el seu laboratori fotogràfic
en JOAN CRUELLS qui també feia
reportatges gràfics. Recordem d’ell una excel.lent foto d’una pastura d’ovelles
en el puig de Sant Martirià amb un paratge de l’estany completament insòlit.
No oblidem els fotògrafs professionals d’avui dia, com en
Tino Soriano, qui té llibres editats amb belles fotos, com també JOSEP MARIA MELCIÓ, amb les seves
magnífiques fotos en el Lliibre El nostre patrimoni: El Pla de l’Estany. I en JOAN COMALAT, i algun altre que
vosaltres potser recordareu.
A la Revista de Banyoles col.laborà durant molts anys en JAUME LÓPEZ (FOTOS LIS) il.lustrant
nombrosos reportatges.
Al mateix temps us vull dir, que un servidor, Joan Olivas,
-que no he sigut mai “retratista” – durant els meus més de trenta anys portant
la Revista de Banyoles, quan ho considerava oportú agafava la màquina Canon i
sortia a fer fotos per la ciutat. El dia que se m’acudeixi ordenar el meu arxiu
poden sortir fotos curioses de la ciutat, com per exemple, la d’un aparcament
de carros al carrer Pia Almoina; les cabanes dels darreres del grup de vivendes
Gimferrer –les anomenades de Corea- davant per davant dels pisos de La Caixa,;
l’estació del tren desmantellada, i altres de carrers i edificis avui
enderrocats.
No podem acabar aquest tema sense dedicar un especial
homenatge a aquestes persones anònimes que han captat la història banyolina, i
que tenen guardades moltes fotos que algun dia haurien de treure de les seves
capses. Dir també que hi ha un arxiu de fotos al Consell Comarcal, que tothom
pot anar-hi sense que hi hagi perill de perdre-la, ja que en prenen còpia i la
tornen.
Hem començat el tema dels retratistes i hem acabat parlant
de fotògrafs professionals amb gran vena artística, que avui dia n’hi ha molts,
i en el Centre Excursionista en surten
alguns dels Cursets que permanentment es fan.
Ah!. Un altra “retratista” que hi hagué
durant molts anys a Banyoles era Maximilià Hermann Schwartzwald, més conegut
com “en POLO”. En una entrevista que
en Xavi Planas li va fer a Punt Diari deia que “la gent em coneix amb el nom de
Polo, perquè sóc nat a Polònia.” Escoltem seva vida.
“ A Polònia hi vaig viure pocs anys. De molt petit vaig
emigrar a Alemanya. Més endavant vaig viure un quant temps a Txecoslovàquia i
Hongria. I l’any 1932 vaig venir a Catalunya. Vaig passar una bona temporada a
Barcelona i Vilafranca del Penedès”
Va arribar a Banyoles el dia de sant Josep del 1944 i de
seguida va obrir botiga de fotografia a la plaça dels Turers, num. 20. Era la
casa del compositor de sardanes Josep Casas “Bohigas”.
Al principi va ser el primer retratista professional de la
postguerra. Com que no trobava feina i havia estat dos anys sense treballar, li
va semblar que podria ser un bon ofici, i després de quatre anys d’aprenent a
Alemanya, va posar-s’hi. Feia fotografia de laboratori, no es desplaçava a fer
fotos pel carrer, la gent passava per la seva botiga. Feia fotos de comunions,
casaments, carnet. Algunes vegades, poques, havia anat a fer-ne a pagès, al
futbol o a excursions.
La seva càmera fotogràfica era de fusta. No havia usat mai
el flash, sempre ho feia a la llum natural del dia. Llavors s’havia de retocar
molt els retrats per treure les impureses del cutis (així ho deia). No va
arribar mai a tirar en blanc i negre. El que llavors trigaven tres minuts en
positivar, ell ho feia en mitja hora. Sempre deia: “Són les manetes les que
treballen. Ara són les màquines.”
Era solter, portava boina i deixava anar un to de veu tan
prim com el seu cos. La veu, escorredissa, gairebé afònica, era del tot
peculiar.
El gener del 1976 va tancar definitivament el comerç. Estava
fotut. Era la seva frase durant molts anys, sempre deia: “·estic fotut. Abans de tancar la botiga va cremar tots els
negatius de les fotos per tal de no afectar els clients interessats. Ho va
deixar tot liquidat. Fins i tot es va vendre la màquina de retratar, de fusta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada