ELS RETRATISTES (I)
En temps de la nostra infantesa i primera
joventut, de les càmeres fotogràfiques en deien màquines de retratar, i els
fotògrafs professionals eren els retratistes. Els primers retratistes, a
Banyoles, van venir per les festes de Sant Martirià i jo tinc un “retrato” que
em van fer en un barracó de retratista a les parades que hi havia en tot el
llarg del carrer Guimerà.
El
primer retratista banyolí va ser un home que va posar botiga de retratista al
carrer Major, Foto Lux, però n’hi va haver d’altres que tenien botiga oberta
d’altres gèneres com els Mateu que també feien fotos. D’aquest, i d’altres ja
en parlarem més endavant.
Quan havíem complert un parell de mesos, els
pares ens duien als retratistes per tal que ens immortalitzessin despulladets
damunt d’un coixí, amb el culet enlaire, protegits per la mà del pare o de la
mare, una mà que no es veia del tot però una mica sí, i que tractava d’evitar
que caiguéssim.
Una altra foto obligada era la de quan ens
vestien de mariner amb gorra i tot, i la tercera, també de consuetud, la de la
primera comunió i la del grup escolar que solia fer un fotògraf que passava per
les escoles, i que també, més endavant, quan hi havia la foto en color,
demanava permís al director de l’escola, per fer una foto a cada alumne, amb la
llibreta sobre el pupitre i amb la ploma a la mà fent veure que escrivia mentre
mirava a la càmera.. (Hem de suposar que els mestres devien tenir un tant per
cent per foto).
I la foto de
soldat, i la de casament...
En els casaments d’abans, acabada la
cerimònia, els nuvis abans de la celebració de l’àpat tradicional, se n’anaven
solets, al retratista, per perpetuar l’esdeveniment. La núvia, asseguda en una
butaca confortable; el nuvi, vestit de negre, com si anés de dol rigorós, amb
una mà recolzada a la butaca. Vuit dies després us lliuraven la fotografia, i
ho feien en postals de paper gruixut per tal que no es fes malbé.
Al taller del retratista hi havia una màquina
fotogràfica imponent. El retratista es situava darrera d’aquella màquina, dins
d’un drap llarg i negre. En una mà sostenia el magnèsium. I ens deia: “Quiets!
No us mogueu!. La fotografia no pot sortir bellugada”
El consell per a les criatures era més
prometedor: “Mira, mira, d’aquí en sortirà un ocellet” I nosaltres, amb l’esperança de veure
l’ocellet que havia de sortir d’un moment a l’altre, ens manteníem quiets,
moment que el retratista aprofitava per fer el click a la màquina.
Aquelles fotos anaven a parar a l’àlbum, molt
decoratiu, amb cobertes artístiques molt gruixudes, que la família ensenyava
als senyors i senyores que es dedicaven a “fer visites”.
Al cap dels anys – perquè els anys passen
volant-, quan examinem aquells àlbums, podem comprovar tal com érem d’infants,
d’adolescents, de quan vam fer el soldat i de quan ens vam casar. I en sentim
una certa nostàlgia. Però el cas es que
també hi apareixen postals groguenques, en les quals hi ha un senyor amb barba,
assegut en un sofà o una senyora amb un barret descomunal, i resulten que eren
l’avi o l’àvia, o el besavi o la besàvia.
El mal és que quan els nostres fills i
sobretot els nostres néts, a part de preguntar-nos “i qui era aquest?” i
nosaltres tractem d’identificar-los, els nois d’avui no tal sols se’n saben
avenir, sinó que a més a més se’n foten dels nostres avantpassats, que en
definitiva també són els seus.
Els fotògrafs d’aquell temps a vegades eren
requerits per a realitzar treballs fora dels seus propis locals.. No es
tractava encara del reportatge tal com l’entenem avui, sinó d’obtenir la
fotografia d’un grup, d’una festa familiar, d’una reunió social o religiosa que
es volia deixar record per a la posteritat. Eren fotografies de grups molt
nombrosos, ja que si es tractava d’un grup reduït, el fotògraf no en treia
gaire benefici. Es tractava de fer forces còpies perquè tots els que hi eren
retratats poguessin comprar la foto.
El marc més apropiat per aquestes fotografies
de conjunt eren, a Banyoles, les escalinates del passeig de la Indústria. Allí
hi cabia molta gent i tots hi quedaven bé sense tapar-se uns als altres. Als
claustres del Monestir, des del pati, se n`havien fet moltes de grups de joves
que feien exercicis. Allà anava bé per enfilar-se aguantant-se alguns als
capitells.
En aquestes fotos de conjunt la feina del
retratista no era pas fàcil. Havia d’esperar que tothom s’anés col.locant;
mirar que l’objectiu abracés tot el camp necessari i que ningú quedés fóra de
la foto.
Prèviament havia hagut de traslladar els seus
estris, delicats i no gaire fàcils de transportar. La gran màquina, el trípode,
les plaques de vidre guardades cadascuna en el corresponent xassis metàl.lic,
el drap negre... En alguns d’aquests
casos, el retratista s’havia d’enfilar sobre un tamboret o en una escala de
mà. Obtenir una d’aquelles fotografies
requeria el seu temps
Alguns retratistes d’aquells que voltaven per
les festes majors en una barraca, disposaven
de telons especials que permetien sortir retratats conduint una avioneta
o un cotxe primitiu. O aparèixer amb un cos estrafolari. I també, per les festes majors hi havien uns
altres retratistes ambulants, que només portaven una discreta màquina que duien
penjada al coll. Els recordem haver vist pel baixant del Turers a la plaça o a
l’entrada de la plaça de les Rodes- on hi havia les atraccions-. es dirigien
als passants amb una mirada insinuant i aixecant el dit, anaven repetint: “
Foto?, foto?foto?... I feien veure que disparaven, lliurant-nos un paperet. Si l’acceptaven, et deien “un
moment que torno repetir la foto que així quedarà més bé” .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada