PASSEJANT
PEL CARRER ESTRET
El jovent tenia tema per
tota la Quaresma. Cada diumenge, de vuit a deu del vespre, passejant pel carrer
estret de la Porta dels Turers, entre empentes i trepitjades, sortia sempre la
mateixa qüestió: La Passió i Els Vienesos. Quan arribava la Pasqua la cosa ja
canviava. L’inici de la primavera portava sons de tenora i es parlava dels
Rosers del Frigolet i del Vilà, de les sardanes de la orquestra Carbó de Santa
Coloma, de les excursions a Rocacorba, de les sempre lluïdes processons dels
Dolors... i posats a l’any 1946, tothom s’engrescava a parlar de la col.locació
de la campana a l’església de Porqueres, de les exposicions d‘aquarel.les d’en
Peret Mata, de que aviat es construiria un mirador, de que no es podia passejar
per les vorerers de l’estany de tants gitanos com hi acampaven, de rifes i més
rifes: “-No voleu pas comprar números d’una bicicleta?”, del Torneig
Copa Primavera, de les jugades d’en Noguer i d’en Frigola, de les parades de
l’Imbert, de la pel.licula Siguiendo mi camino que “hi surt un
capellà molt modern” i que compreu una revista que se’n diu Horizontes...
I llavors va
venir l’Arthur Kaps, davant del seu espectacle vienès. No eren les Luces de
Viena ni el Viena es así ni les Melodias del Danubio, però ja
era molt que portés un espectacle de qualitat com Soñando con música,
dels que no s’acostumaven a veure en gires per les provincias. Cinquanta
músics de jazz reunits a l’escenari del Mercantil feien molt de tro (a l’hora
de la veritat potser no foren tants) i a davant de tots, el director i pianista
Semprini, músic anglès de procedència italiana, qualificat com un fantasista
de piano. Conduïda per Semprini l’orquestra ens brindava una enlluernadora
cascada de melodies i ritmes servits amb originalitat i fastuositat. El recital
de Semprini fou molt curiós. Executava Chopin, Listz, Schuman, i Beethoven, i a
la segona part, visca el ritme modern!: Gerswin,
Carmichael, Cole Porter... I entremig de l’orquestra,
un músic d’excepció: Albert Martí amb la
seva tenora tocant el Per tú ploro de Pep Ventura. No cal dir que
l’espectacle, en conjunt, era autènticament nou per els banyolins. En aquell
temps era una cosa de gran presentació, el que avui en diem un show. Un xou
gros que devia fer suar als empleats de l’empresa Mercantil, que es veieren
negres per inquibir cinquanta músics a
dalt de l’ escenari de l’antic local del primer pis, dalt del cafè d’en
Xampinya. Val a dir que el personal d’aquell local s’estalvià suors, ja que no
tingueren de carregar-se l’elegant piano de cua de Semprini, de color blanc tan
estrafolari que fins i tot l’adobaren tecla per tecla. En aquell temps es veien
coses que n`hi havia per quedar bocabadats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada