El sexe en
els anys 40/50/60. T.V. Banyoles 1999. (continuació)
J.O- Escolteu
això d’algunes escenes censurades: “ en la pel.licula de René Clair, “Mujeres
soñadas” van tallar el pla del nu d’esquena de Gina Lollobrigida entrant a la
banyera; a “De aquí a la eternidad” van tallar l’escena amorosa a la platja amb
Burt Lancaster i Deborah Kerr; .
J.X.- La millor escena de la pel.licula!
J.O.- A “Los
orgullosos” van mutilar l’escena –molt poc eròtica, per cert- de Michele Morgan
en roba interior. A “El salario del
miedo” van tallar un pla on s’hi veia molt a darrera de tot i gairebé
desenfocat, una indígena que es dutxava..
J.X.- I aquí tenim una foto d’aquesta senyora tan
esplèndida: Rita Haywort a “Gilda”.
J.F. L’estrena d’aquesta pel.licula va ser un cas
molt especial.
M.B.- A mi m’agradaria saber quantes criatures són
productes de la “Gilda”.
J.O.- En aquesta pel.licula hi havia una mena de
strip-tease (això de strip-tease és un dir) on l’actriu mentre cantava es treia
un guant i tothom esperava que després d’aquell guant arribaria una altra cosa.
Fins i tot es van fer acudits d’aquella escena dient que s’havia censurat, però
res de res, no es va censurar res.
M.B.- La imaginació corria molt forta.
J.O.- Escolteu el que diu aquí: alguns fotògrafs
desaprensius van arribar a vendre clandestinament a Espanya, fotos de nus
femenins en els que s’hi havia afegit la cara de Rita Haywort.
J.X.- A més a més, tots els mites eròtics de
l’època ensenyaven grans trossos de
cuixa, com, per exemple Silvana Mangano a “Arroz amargo”.
J.O.- Els europeus eren més atrevits.
J.X.- Els mites eròtics americans eren de senyores
esculturals i no gaire res més, però, per exemple, un mite eròtic que jo en puc
parlar perquè era en el temps de la meva joventut és el de Brigitte Bardot.
J.F.- Jo feia la “mili” i vaig veure una pel.licula
de la Bardot, i francament no hi vaig veure res. Al cap d’un temps arribo a
Banyoles i quan anava al Mercantil a veure la “Gilda” els amics em van dir “On vas, desgraciat?”, i
jo els hi vaig respondre que ja l’havia vist a Barcelona i que hi anessin tranquil.lament
perquè “no hi havia res”.
J.S.- Es que molts joves de Banyoles no vam anar a
veure la pel.licula perquè ens deien que sota les voltes del Mercantil a
l’entrada del local hi hauria una persona amb un bloc i un llapis que apuntaria els noms
de les persones que entraven a la sala del Mercantil a veure la Gilda.
M.B.- Jo sé una persona que els apuntava. Es cert.
J.X.- Va ser una pel.licula que tothom anava a
veure a fora del seu poble. Jo recordo que en aquells anys residia a Calaf i encara no tenia sis anys. Els meus
pares la van anar a veure a Manresa.
J.X.- (mostra una foto de Brigite Bardot).
Aquesta és un de les imatges més eròtiques de la la B.B. en els seus inicis. Al final, potser va fer alguna
pel.licula més atrevida, però no era pas molt més del que es podia veure en una
platja o en algun altre lloc. I aquí en Joan ens mostra una foto d’un altre
mite: Carmen de Lirio.
( Comentari de Joan ja ressenyat en aquest quadern)
J.,X.- En definitiva, entrem en un temps que n’hauríem de parlar: el temps de la doble moral. Perquè era l’època del Pasapoga
i de totes aquelles
sales de festa espectaculars de Madrid i Barcelona.
I l’època de les cases de tolerància, o sigui “cases de barrets” que hi havia
per tot arreu, i a més a més es parlava molt malament dels estaments oficials i
d’alguns militars i la policia que consentien això. Hi havia doble moral, no?
TOTS.- I tant!
J.F.- En el cine hi havia dobles versions. La que
feien aquí a Espanya i una altra versió per a l’estranger.
J.X.- Eren pel.licules que aquí passaven desapercebudes i
a l’estranger només es passaven en sales de cine eròtic.
JS.- De Cine Club.
J.X.- Noooo”, de Cine Club, no. De cine fort,
diguem-ne. Però l’única cosa que tenien aquelles pel.licules era que allí hi
sortien les dones més o menys despullades.
J.F.- Eren pel.licules molt mal fetes que no tenien
cap interés.
J.X.- I aquesta relació de les vedettes amb figures
importants de la política d’aquell temps eren bastant presents. La Carmen de
Lirio va ser un cas extraordinari.
M.B.- I abans de la guerra, també: la Bella
Dorita.. I moltes d’altres. I és que normalment...
J.X.- Deixem estar el d’abans de la guerra. Parlem
del vostre temps. Havíeu sentit parlar d’El Caballo Blanco?.
M.B.- Oh, i tant! Alguns polítics i homes públics
que se’ls coneixia i reconeixia tenien allò que se’n deia “una querida”
J.F.- I els hi havia comprat un pis i anaven bé..
J.S.- Era en el temps de l’estraperlo, i molts
estraperlistes tenien la seva corresponent “querida”.
M.B. I quan aquestes dones es feien grans els hi
posaven un negoci
J.F.- En quant a això d’obrir algunes botigues o
donar algun negoci... solien donar-los a alguns ex-combatents.
J.X.- Com les llicències de taxis en algunes
ciutats.
M.B.- I les
Loteries...
J.X.- No estem parlant del mateix. Em refereixo a
Administracions de Loteria, i també Administracions de Correus, Estancs, el Cos
de Serenos de Barcelona.. hi havia preferències. Hi havia unes
institucions d’aquella època que m’agradaria que en parléssim...
S’esgotà
el temps en el programa televisiu. Ja vam parlar d’aquestes coses i moltes
altres. Però no es va poder escoltar a
Televisió de Banyoles. Fou un cop acabat
el programa quan els convidats i el
moderador ens vam estendre a parlar-ne
fora de l’estudi televisiu. Parlar d’aquell temps que érem joves, d’un temps
passat en que tot estava prohibit, i que ara en recordar-ho ens ho passem bé. Perquè
eren el temps de les il.lusions i de les
prohibicions. Un temps que ha
existit en el nostre país. I que nosaltres no podem oblidar. I que per allunyar
els fantasmes d’aquella època, ara de vells, la revivim pensant en les ridiculeses que hi havia en aquell passat
Perquè no hi ha res que faci tant de riure com el sexe amb
aquelles ridiculeses viscudes en
el temps del franquisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada