SETMANA DE LA JOVENTUT 64
En els Jocs
Florals també hi havia participació en castellà. I arribà la Setmana de la Joventut 64 que la nova
joventut cultural banyolina va vitalitzar-la començant per la revista Horizontes que la direcció –a càrrec de Frederic Corominas- la posava a les mans
d’aquell jovent banyolí a fi de que tinguessin un espai prou ample on
exposar-hi les seves inquietuds, els seus problemes, les seves aspiracions. Els
responsables de la Setmana ho deien en un article a la Revista: “Estem
disposats a no regatejar cap esforç ni sacrifici per descobrir a tots el sentit
de la pròpia vida. Per això aquesta setmana la podriem titular “la setmana de
la cultura”, perquè pensem que per la cultura, entesa en el seu sentit més
pregó: l’educació total de l’home, arribarem a viure en plenitud, pel cami de
l’autenticitat”.
Quina setmana! Exposició de pintura i talles del segles XV al XVIII;
exposició de fotografies retrospectives;
exposició de soldats de plom del
temps de la reina Cristina; festivals esportius; conferències a càrrec del Dr. Josep
Maria Corominas sobre Prehistòria;
exposició de les activitats muntanyenques del Centre Excursionista; organització del I Curset de Gramàtica Catalana; concert d’orgue al marc gòtic de Santa Maria; exposició de pintures
amb obres de Picasso, Nonell, Miró, Dalí,
Clavé, Tapias, Cuixart. Tharrats,
Ponç...; teatre experimental català
amb l’estrena de l’obra de Joan Brossa,
Calç i rajoles; conferència d’art a càrrec d’Alexandre Cirici-Pellicer; conferència del Dr. Lluis Folch i Camarassa (tema: Quan el jove es desvetlla a l’amor); sessió de cinema esportiu; conferència Història de Banyoles, per Antoni
Rigau; sessió de Cine Club
amb un documental sobre l’obra de Greco
i el film Lleó d’Or a Venècia, Crónica
familiar, presentat pel crític de les revistes Destino i Serra d’Or, Antoni von Kirchner; conferència de
l’escriptor Francisco Candel amb el
tema Quan el jove es faci present;
festival de música amb una varietat d’atraccions; presentació d’una pel.licula
filmada pels estudiants locals Antoni Mercader
i Pere Alsius; conferència per un grup d’estudiants universitaris de Barcelona sobre el tema Serem joventut nova?; sardanes;
exhibició de gimnàsia al Club
Natació; exposició Indústria i Artesania
Local; missa participada a Santa Maria i cants de la Polifònica.
El Cinema
Club ja havia aconseguit fer 25
sessions al cinema Victoria i que
el seu organitzador, Miquel Blanch,
ens deia que “la creació del Cine Club fou conseqüencia de l’èxit de la
pel.licula japonesa Rashomon, d’Akiro Kurosawa en la primera sessió”.
Els responsables estaven oberts a totes les col.laboracions, i així ho havien
fet amb el Centre Excursionista, que
patrocinà Los señores de la selva i El
imperio del Sol; amb el Club Natació que
donà a conèixer el cinema abstracte del canadenc Norman MacLaren, amb presentació a càrrec del crític barceloní, Joan Francesc de Lasa. Els millors èxits
en sessions especials foren Noches
blancas, de Luchino Visconti; “Les
400 coups”, de François Truffaut; El
séptino sello,d’Ingmar Bergman; El techo, de Vittorio de Sica i Almas sin
conciencia, de Federico Fellini. “La missió del Cine Club –deia Miquel Blanch- és estudiar les obres
mestres del cinema. En realitat és el millor vehicle per a dotar d’una
sensibilitat i cultura cinematogràfica a l’espectador”. Les sessions es podien
realitzar gràcies a la constant atenció dels empresaris Gratacós i Bosch. A les sessions hi assistia gent de Banyoles, Girona i Figueres. Mancaven,
però, moltes més persones a la sala per aconseguir contractar a crítics
especialistes de Barcelona en els fòrums de les pel.licules. Amb en Jaume Farriol, ho aconseguirem més
fàcilment organitzant unes sessions de cine-fòrum
al local del Catòlics, presentant en aparell de pas de pel.licula de 16 mm.
un cicle de films del director francès René
Clair. En “Farri” era l’home que encetava els debats.
Hi havia molt interés per la cultura. Durant
aquell període també es va fundar el Club
Filatèlic. Els
primers filatèlics foren Josep Prat,
Joaquim Ferrer, Ramon Gifre, Josep Feliu, Josep Blanch, Xavier Prat i Lorenzo
Gracia.
I cap a les acaballes del 64 vam veure un
espectacle de dansa fenomenal: el Ballet
Ouest African, a través de danses, ritus i música d’uns joves dels llunyans
països de Guinea, Senegal i Sierra Leone.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada