dijous, 20 de febrer del 2014

La postguerra. Dècades anys 40/50/60


ANYS  QUARANTA.  LA  FESTA  MAJOR  I  ELS  CONCERTS  D’HAVENT  DINAT (I)

 

Amb el pseudònim de Martirià Estany i Fontpudosa i en una secció intitulada El pas del temps vaig publicar a la Revista de Banyoles una sèrie d’articles festa-majoners. Un d’ells era dedicat als Concerts d’havent dinat que acostumaven a fer-se en els dies de les festes de Sant Martirià. Em plau transcriure’n alguns fragments:

Cambrers de Festa Major.-  Era un constant anar i venir de cambrers. Portaven les safates amb tasses plenes de cafè, i al centre, com un adornament, l’ampolla de licor. Gran proesa la d’aquells cambrers que traspassaven pels empantanegaments de taules i cadires fins arribar al lloc. Havien de travessar els obstacles sense fer gaire soroll. L’orquestra executava un tempo lento de Los sitios de Zaragoza i no convenia distreure els escoltadors. A vegades el cambrer refrenava, s’aturava una estoneta com s´hi quedés clavat, i quan veia que s’acostava la tamborinada orquestral, s’apressava a posar amb precaució les tasses de cafè damunt la taula. Si per l’entremig retornava un suau moment musical i el soroll de culleretes es feia sentir, l’oïent de la taula veïna posant-se el dit a la boca feia un Xiiist! demanant un silenci que s’encomanava als de les taules properes, i a la sala es podia escoltar una cadena alarmant de “....xxiisst!....xiiiissst!” que s’acabaven quan el director d’orquestra giravoltava donant una llambregada enfurismada al públic. 

Repertori sarsuelero.- Eren els concerts dels anys quaranta, al cafè Español de la plaça de España. La sala estava plena de taules i cadires i atapeïda d’un públic amb ganes d’escoltar les orquestres, cada any més restablertes de les adversitats causades per la guerra. El repertori de les orquestres era principalment del gènere líric. S’estava força sarsuelat en aquella època. Molinos de viento, Los claveles, La Dolorosa , La alegria de

la huerta i La del manojo de rosas eren les peces preferides de l’auditori. Eren també les més conegudes, ja que sovintejaven les Compañías de Zarzuela pels nostres escenaris.

Peça obligada del repertori era Los sitios de Zaragoza. Era impressionant escoltar els espetecs de les canonades, les trompetades que anunciaven la marxa, i els tambors acompanyant el pas. En aquells temps que tots estàvem tan acostumats a veure tropes de soldats, allò s’esqueia molt.

El cinema i la música clàssica.- Havia d’arribar una pel.licula musical titulada Loca por la música, en la que el famós director Leopold Stokowsky dirigia la Rapsòdia húngara num.2, de Listz perquè aquesta es posés de moda. Però la famosa Rapsòdia no la tocava pas qualsevol orquestra. Havía d’ésser La Principal de La Bisbal la que ens la donaria a conèixer en un arranjament excel.lent de Conrad Saló, i més endavant les tres o quatre orquestres de més categoria ja podien presumir si tocaven l’obra de Listz.

Un altre tema clàssic preferit del públic, i que també es popularitzà molt fou el Concierto de Varsovia de la pel.licula Aquella noche en Varsovia. No és res d’estrany que els temes musicals de les pel.licules de cinema calessin amb tanta fal.lera entre la massa banyolina. El cinema era una distracció festiva, i els diumenges, després del partit de futbol s’anava de llampada al cinema, però sempre amb el seient assegurat ja que al matí –després d’una bona estona de cua-  s’havien adquirit les entrades de les butaques numerades. Mancats de televisió i de discos –algun privilegiat potser si que tenia gramòfons amb plaques no pas molt ben impressionades- era natural que la cultura musical entrés per mitjà del cinema, com abans havia entrat per via del teatre.

En general, el públic que assistia als concerts els hi era molt plaent escoltar aquelles melodies que havien popularitzat els teatres lírics i les pel.licules dels cinemes.  En tot temps, La Dolorosa, Luisa Fernanda, Gigantes y cabezudos o Alma de dios havien arrancat grans aplaudiments. I en èpoques més endarrerides, aquestes peces, o d’altres per l’estil del gènero chico eren les úniques que distreien els públics dels concerts, quins estaven més apassionats per les partides de dòmino que no pas pels bufets o els nyigui-nyoguis dels músics de les orquestres.

Afegiré alguns títols d’obres que el cinema havia difós i d’altres que entusiasmaven a l’auditori en aquells anys quaranta. Escric “auditori” en aquest any 2009 en que aquella sala de concert que era el Español i posteriorment el Círculo de Católicos és justament avui dia l’Auditori de l’Ateneu.  El recull de melodies de l’opereta Rose Marie era molt cel.lebrada, especialment en el contrapunt famós del cant indi; l’opereta de Franz Lehar, La viuda alegre, i els temes clàssics de les grans òperes italianes com Madame Butterfly, La Bohemè, i, evidentment, la Carmen de Bizet, o les grans violinades de les Czardes, de Monty i el Paganini, de Lehar, on l’auditori quedava extasiat amb el virtuosisme del cèlebre violinista Brufau, conegut popularment com en Toja.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada