ENTRE LA GUERRA I LA COMÈDIA (i
III)
Quan s’acabà la guerra vam poder tornar a abraçar el pare que arribà sa
i estalvi dels camps de batalla.
Anàvem al cinema cada
diumenge. Els diumenges a la tarda les sales de cinema eren plenes de gom a
gom. Sortint de la darrerra missa matinal la gent anava a fer cua a la taquilla
ja que la venda d’entrades eren numerades. A la mitja part ens havíem d’aixecar
de la butaca i amb el braç enlaire
seguir l’Himno Nacional mentre el Caudillo es veia ben abrigat en una
diapositiva a la pantalla. Hi havia vigilància a les sales per si algú no
aixecava el braç. Els vigilants –joves
de la Falange- van veure que un home del meu costat aixecava el
braç esquerre. El feren sortir de la
fila de butaques fins al passadís, però de seguida el perdonaren perquè s’adonaren
que tenia el braç dret enguixat degut a una caiguda des de dalt d’una bastida
de paleta. En principi, amb els meus amics acostumàvem a anar al cinema on
tocaven l’himne nacional curtet i així haviem d’estar més poca estona amb el
braç enlaire. A l’altre cinema hi sonava un disc long-play que no s’acabava
mai. Un dia, el projeccionista d’un
cinema posà la diapositiva de Franco de cap per avall. El públic es va fer un
tip de riure. La guàrdia civil entrà a la cabina a amonestar el maquinista. La
cosa més desagradable que vam veure en els primers dies que es feren cinema va
ser la de la vigilància d’uns joves falangistes que s’entretenien a mirar les
parelles. Aquests entraren a la cabina dels maquinistes i al cap d’una estona
s’interrompé la projecció de la pel.licula i sortí a la pantalla una filmina
amb un escrit que deia que a la fila X hi havia una parella que feia coses
indecents.
Vaig ficar-me en el teatre del
Círculo de Católicos. Ja feien cinema
sonor i a l’escenari hi actuaven els veterens de la Secció Recreativa del
Centre. Vaig debutar fent teatre amb tota una colla de joves en una obra de
Muñoz Seca arranjada per a homes sols per la Galeria Salesiana. Al cap de pocs
mesos ja em van “fitxar” per actuar amb
la companyia dels veterans. Durant alguns anys, en els dies festius de la
Quaresma sortíem de gira pels pobles de la província de Girona. Actuàvem homes
sols i teníem un repertori d’una dotzena d’obres, totes en català. No vam tenir
problemes, si bé en principi anunciàvem en els programes el títol en castellà.
I així vam representar obres com El
misteri del bosc, El llaç etern i altres anunciant-les com El misterio del bosque o El lazo eterno,
pèrò sempre representades en català. Les obres i els papers d’estudi les
mecanografiàvem dels exemplars de La Escena Catalana, Biblioteca L’Escon o
Editorial Millà. En tots els pobles hi actuàrem vàries vegades, i en alguns com
Santa Pau havíem de fer una volta pels carrers
per tal de que els veïns veiessin que actuarien els millors actors del
grup. Els habitants d’aquell poble de la Garrotxa tenien portes i finestres
tancades ja que eren temps que hi havia por dels maquis i de la guàrdia civil.
En sentir veus, obrien els porticons i ja s’animaven en veure els actors al
carrer. Sortosament, al cap de pocs anys, potser el 1945 –jo tenia 20 anys- el
bisbe de Girona va obrir la veda perquè els centres catòlics ja poguessin
representar teatre amb dones. I així el nostre grup, en anys succesius
representà ja teatre mixte amb obres de Llanas, Soldevila, Folch i Torres,
Ramon Vinyes, Ignasi Iglesias, etc. A Girona actuàrem moltes vegades en el
Centre Cultural del carrer de la Força.
Treballava amb el meu pare
fent teixits de canyes pels sostres de les cases en cels-rasos, però aquest no
seria el meu ofici. Em vaig proposar a estudiar i ho vaig fer en un curs de
comptabilitat per correspondència. A l’any 1949 vaig començar a treballar en
una oficina bancària.
Recordo aquell temps en que
vam ser agemolits i ens van fer cantar el Cara
al sol apartant-nos de la pàtria. Però la pàtria la vaig fer meva quan en
pujar dalt d’un escenari recitava i cantava en català representant Els bandolers o Els dos didots amb una barretina al cap. Vaig procurar fer pàtria
treballant de cisteller i d’empleat d’una entitat bancària en la que
m’esforçava a escriure els rètols en català. Fer pàtria era resistir i donar
alegria als pobles de les nostres comarques en recòrrer els carrers anunciant
les representacions teatrals i animant-los a sortir de les seves vetustes cases
per fer-los riure i plorar escoltant els textos catalans dels autors teatrals
de l’escena catalana. Fou a l’any 1939, al principi del franquisme quan vaig entrar a casa dels meus avis per
descobrir el teatre català en els llibres que tenien els meus oncles en el seu
habitacle. (Un oncle era el director escènic del grup de teatre de l’Ateneu
Republicà i l’altre era el cronista teatral d’una revista. Tots dos hagueren de
marxar exiliats a França). Vaig quedar sorprés en veure un piló d’obres
teatrals de l’escena catalana llençades i regirades per la policia que acabava
d’escorcollar els prestatges. Em vaig
emportar els llibres (novel.la, poesia, teatre) que vaig guardar d’amagatotis
per llegir-los en el resguard de la llar. Llibres que m’impulsaren a iniciar-me
a l’afecció teatral per començar a encendre la petita flama que guspirejava en
el meu cor d’adolescent en aquella obscuritat del règim aleshores
imperant. Ja abans, en els darrers anys
de la Guerra Civil, amb els meus tretze anys complerts, havia atalaiat aquell
auto- òmnibus llibreria del Departament de Cultura de la Generalitat de
Catalunya que s’aturà al bell mig de la plaça Major. Èrem nens i nenes, nois
i noies que aplegàvem els llibres que ens repartien alguns escriptors catalans.
Regiràvem llibres a la parada d’aquell autobús que ens deien que era dels
Serveis de Cultura als fronts de guerra. Vaig triar-ne un de títol suggestiu: Presència de Catalunya. El
paisatge català a través dels seus poetes. Fou el meu llibre de capçalera
durant molts anys, i en el temps de l’obscurantisme, a mesura que m’anava fent
gran, en llegir-lo i rellegir-lo m’adonava que era ben certa la sentència del
pròleg que deia: “si la presència de Catalunya, en el teu cor, era incorpòria,
però ferma, com una idea inconmovible, aquest llibre te la farà viva als ulls i
a flor de l’esperit”. Presència de
Catalunya va contribuir a fer-me sentir el país, a fer-me sentir noble,
lleal i digne. I en els anys succesius mantenia aquesta fe en el país quan
actuava amb els actors veterans formant la Agrupación
Teatral Bañolense, a l’empara de Educación
y Descanso, (única solució si volíem actuar fòra d’un centre parroquial).
Eren temps en que el teatre català encara no es podia representar però
nosaltres ho fèrem gràcies a que uns actors/empleats municipals aconseguien els
permisos de les actuacions amb la pietosa mentida de registrar les obres com si
fossin posades en escena en llengua castellana. I així anàvem fent pàtria.
Resistint i donant alegria als pobles de les nostres comarques. Sempre nobles,
lleals i dignes. Sentint de nen, de noi i home com en el pas del temps anava
percebent en el fons del cor la pujança ferma de la presència de Catalunya.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada