ELS TERRISERS
J.O.-Els terrissers o terrisaires són les
persones que fan o venen terrissa, aquesta terra cuita en la que es poden
treballar objectes com olles, cassoles, gerres, etc, etc. En castellà, dels
terrisaires en diuen alfareros o cacharreros. I tots nosaltres recordem que
durant molts anys en una botiga cèntrica de Banyoles,-al carrer Guimerà- hi
havia un rètol que deia “Alfareria”.
S.D.- No crec que a Banyoles aquest ofici de
terrissaire fos gaire extés, però sí que tots hem conegut un municipal banyolí
que li dèiem “el Terrisser”, i cap de nosaltres recordem haver-lo vist
treballant la terrissa.
J. S.- A Banyoles i comarca hi havia més rajolers
que terrisers. I també hem conegut cases que en dèiem “a cal Rajolé”. I de
rajoleries, fins i tot en tenim una font: la font de la Rajoleria.
J.O.- Els rajols es feien a les bòviles, que
són unes instal.lacions proveides d’un forn continu per a coure obra,
generalment construida prop d’un terral, del qual són extretes les terres com a
primera matèria. I aquí a Banyoles
recordem, sobretot, la bòvila de can Pepis, al carrer de Sant Martirià.
(parlar de la bòvila Pepis)
J.O- Sobre les rajoleries i la bòvila de can
Pepis, que es va instal.lar a Camós, en Maurici Duran ens informa molt bé en el
llibre “Camós”, editat per la Diputació de Girona. En llegirem uns fragments:
(Llibre “Camós”, pàgines 66-67)
J.S.- Però avui no parlarem de rajols. Hem
començat a parlar de terrisseria, i hem convidat un terrisser o ceramista
professional, que tota la vida s’ha enfangat les mans amb aquest treball. Es
en........................., de Quart, Casat amb una banyolina, i que fa anys
que viu a Banyoles. Ell ens parlarà més bé que nosaltres d’aquest treball de
terrisser o ceramista.
(Intervenció de............ )
Preguntes que es poden fer al terrissaire:
1.- Per a la fabricació menestral o industrial
d’objectes de ceràmica, quin material empràveu bàsicament?
2.- Explica’ns la forma del procés de fabricació
d’una peça de ceràmica.
3.- La pasta la faiçonàveu sempre a mà o amb
algun instrument?
4.- El torn era el que fèieu servir més?
5.- I l’assecat com el fèieu.
6.- La peça, un cop seca, és sotmesa a cocció?
7.- Deu esser l’etapa més complicada. La posàveu
en forns?
8.- Per aconseguir que una peça presenti una
superfície llisa i decorativa, la recobrieu amb vernissos?
9.- Abans o després de la primera cuita, ja
podieu procedir a la decoració del les peces?
10.- I per fer-hi relleus o incisions, fèieu
servir pinzells o espàtules?
J.O- La ceràmica és una de les grans
aportacions dels Països Catalans a l’art universal. Durant 200 anys, als segles
14-15, podem dir que no hi hagué a Europa altra ceràmica que la que sortia dels
forns del Pais Valencià i del Principat. en un vertader monopoli. Els reis, els
papes, els grans personatges de la noblesa i de la banca, a França, a Castella,
a Anglaterra o a Itàlia, encarregaven als obradors de l’occident mediterrani
les vaixelles per a la taula de palaus i castells i les rajoles que havien de
donar esclat als paviments, arrambadors i sostres de llurs estances i capelles.
S.D.- En ceràmica s’han fet moltes obres
mestres- Tant en l’època senyorial del gòtic europeu, com en el Renaixament
català o l’època popular del barroc domèstic o monumental, hi ha obres
excepcionals.. S’hi han fet plats,
rajoles i taulells. paisatges, vides de sants,, i s’han adornat esglésies i
convents... Recordem les magnífiques col.leccions de rajoles d’Oficis,
arracades i blondes i ceràmica de Banyoles.
J.S.- Els plats de Banyoles es caracteritzen
pel tema isolat al centre (un ocell, una flor), amb floretes resumides d’una
manera molt esquemàtica. El tema central, de vegades, és el senyor mudat, amb
xurreres ondulants a l’obertura de la casaca, o la senyora, ja tradicional, amb
el gran capell, portant un cànti a cada mà.. De vegades el vaixell o el senzill
ramet de flors.. I no hi manca el
“macarroni”, el pintoresc personatge italià amb la llarga pipa i una mena de
barretina al cap.
J.O.- Hi ha ceràmica de Manises i Ribesalbes;
figures de pessebre fins al romanticisme i del realisme a l’avantguarda;
decoracions escultòriques en terra cuita; el món ceràmic de Gaudí; el Domènec
modernista, Rusiñol i Casas, Puig i Cadafalch, el Benlliure modernista. Xavier
Nogués i els vidriats de Quart que el nostre convidat devia conèixer prou bé.
S.D.- Els vidriats de Quart van ser una de les
experiències més significatives del noucentisme. El 1908 es va formar “La
Gavarra”.
I
l’arquitecte Rafael Masó va fer una varietat de produccions per produir
ceràmiques argerates a Quart. En Joan Baptista Coromina, de La Bisbal es va
ocupar de fabricar les ceràmiques que Masó disenyava. Les argerates de Quart eren un tipus de
ceràmica negra, amb una pàtina verdosa que li donava un aspecte molt semblant
al del bronze antic, tal com el veiem a les campanes.
J.O. (Es fèu una llarga entrevista a un
treballador de Quart que residia a Banyoles, i tenia una excel.lent exposició
de peces de ceràmica a casa seva. A Ràdio Banyoles deuen tenir gravada l’entrevista).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada