divendres, 28 de novembre del 2014

Ui, ui, quina por! (3)


LA POR (i III)

  El Purgatori!.Només de parlar  del Purgatori ja ens venia a la memòria aquell gran teló de fons que tapava gairebé tot el presbiteri de l’església de Santa Maria dels Turers quan es feia el Novenari d’Ànimes per la Quaresma amb predicacions sobre mort, judici o glòria. Només de veure aquelles ànimes pintades entre flames terribles ja ens feia escruixir, Eren pintades per Manuel Pigem Ras, amb unes expressions horribles amb els ulls en blanc mirant cap cap a la bòveda  de l’àbsis de l’església.  Era una visió de foc i de flamarades rematat per l’espant que ens produïa escoltar les veus dels predicadors que no escatimaven els crits ni els cops de puny sobre la trona per acabar d’horroritzar als fidels i despertar els adormits que s’havien reunit prop del Teló del Purgatori en les capvesprades funcions del Novenari d’Ànimes.

  La por va canviar de signe en esclatar la guerra incivil del 36. Era una altra por la que va abarcar aquell període de tres anys, per després seguir en els dies anomenats de pau i victòria en unes altres pors que potser algun altre dia en parlarem. Com la por dels nostres temps, de la també anomenada democràcia, que aquesta és una por que ja no es mou en l’atmòsfera ambiental sinó que abarca tot l’univers  amb l’aparició d’un monstre invisible que ens amenaça constantment ensenyant les afilades urpes en forma de bolet atòmic nuclear.

  El que cal és que entre tots procurem deixar la por aparcada per molt temps al pàrking encadenat de la cantonada, i si pot ser tancant el pany amb tres voltes i agafar-nos més bé amb optimisme i sana alegria, com fèiem en aquell temps  en què anàvem al cinema a veure pel.licules terrorífiques que al mateix temps ens feien somriure els xisclets dels espectadors que seien al nostre costat quan veien que s’obria la tapa del taüt del comte Dràcula o sentien el crit gutural de la cara encargolada del monstre de Frankenstein. S’havia de tenir un bon sentit de l’humor quan a la sala planava un silenci misterios, i en mirar  la pantalla s’escoltava el grinyolar d’una porta que s’obria misteriosament mentre un espectador trencava el silenci per convertir-se la por en riure quan aquell deia jocosament: Aaah Maria!

  I és que en el fons, quan la por s’apodera del cos es té un gran desig de que se’n desprengui i es cerquen mil subterfugis i sortides a l’exterior per esquivar-la en forma de cançons, de taral.lejar tonades i xiular musiquetes o etzivar l’acudit oportú.  L’home del sac, el “fes-li por amb una saca de pupa”, el fantasma arrossega-cadenes, són pors infantils que s’esvaeixen xiulant o cantant. Les pors dels nostres dies que ens amenacen com espases de Dàmocles penjades sobre el sostre cal contemplar-les també amb el mateix aire infantil. Perquè mai ha estat tan clar com ara allò d’aquella dita. Qui canta el mal s’espanta. Cantem i rieu que la por allunyarem. Però sobretot no canteu gaire fort que amb els nostres brams no arribem a convertir la pluja en un grans ruixats. És el mal temps que el tenim sempre a sobre el que no ens convé.La por d’aquest mal temps jo la faig marxar també xiulant. I tot xiulant xiulant em despedeixo fins a la setmana entrant.

(Resta del text humorístic llegit per Joan Olivas en el programa Cròniques festives de Ràdio Banyoles. Any 1983).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada